Ads (728x90)

SURABAYA (Mediabidik) - Ketua Komisi C DPRD Surabaya Baktiono meminta reklamasi di kawasan Kenjeran dihentikan. Saat memimpin rapat dengar pendapat diruang Komisi C DPRD Surabaya Senin (25/11/2019), Baktiono menegaskan kalau reklamasi yang diduga dilakukan oleh PT Pakuwon dan PT Granting Jaya serta warga Bulak melanggar aturan. 

"Reklamasi yang oleh warga diistilahkan sebagai pengurukan itu melanggar Perda Provinsi Jatim nomor 1 tahun 2018, bahwa setiap kegiatan reklamasi harus seijin Gubernur Jatim yang mempunyai wewenang 12 mil dari bibir pantai," jelas Baktiono.

Ketua Komisi C DPRD Surabaya ini menjelaskan awalnya reklamasi ini atas inisiatif warga karena ingin mempunyai tempat pengeringan hasil tangkapan laut. Karena selama ini mereka menjemurnya dipinggir jalan. 

"Masyarakat nelayan ini sudah menyampaikan permintaannya ke Pemkot Surabaya, tapi malah dibangunkan sentra ikan Bulak yang tidak menjawab kebutuhan nelayan," ungkapnya.

Menurut Baktiono seiring dengan berjalannya waktu reklamasi ini dimanfaatkan oleh pihak-pihak tertentu untuk membangun kawasan pemukiman.

"Kita inginkan kepada warga agar menghentikan aktifitas pengurukan karena melanggar hukum dan menghindari kejadian yang tidak diinginkan dikemudian hari," tegasnya.

Sementara itu Hanafi warga kelurahan Sukolilo yang turut dalam rapat dengar pendapat itu menjelaskan kalau pengurukan itu dilakukan sejak tahun 1990. "Warga mengiistilahkannya dengan revitalisasi bukan reklamasi, karena ini adalah tanah milik nenek moyangnya yang tergerus air laut, " jelasnya.

Menurutnya pengurukan itu atas inisiatif warga yang sudah disetujui oleh RT dan kelurahan saat itu. "Setiap tanah yang diuruk juga sudah terbit SPPT nya sekitar seratus jumlahnya. Tapi belum semua lahan sudah teruruk, baru sekitar 50 persen saja, " terangnya.

Lebih lanjut Hanafi mengatakan kalau warga punya nomor urut pengurukan. Dibutuhkan sekitar 70 dump truk sirtu untuk menguruk lahan seluas 7 kali 12 meter persegi. "Kalau soal jual beli itu bukan jual beli lahan, melainkan ganti biaya pengurukan, "ungkapnya.

Hanafi menegaskan kalau warga selama ini tidak tahu kalau penggurukan itu melanggar aturan, karena tidak pernah mendapatkan sosialisasi.

Setelah mendapat peringatan dari dewan untuk menghentikan pengurukan, Hanafi menjelaskan akan menyampaikannya ke warga. "Terserah warga nantinya bagaimana, " pungkas Hanafi.(pan)

Foto : Ketua Komisi C DPRD Surabaya Baktiono saat mengelar hearing dengan warga Sukolilo Kenjeran Surabaya.

Post a comment

  1. Pendudukan: Harta Tanah / perhotelan
    kedudukan: Pengarah Urusan
    Nama: Najwa Mohammed
    Bandar: Miri
    Pinjaman saya mendapat: Rm 1.5 juta
    kadar faedah: 1%
     E-mel saya: najwamohammed369@gmail.com


    Halo, saya mengucapkan terima kasih kepada allah almight untuk kebaikan dan keberkasaan yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM tahun ini 2020, saya ingin kita medium ini membiarkan muslim saya di malaysia, Tahun lepas saya telah memohon pinjaman banyak kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya sedang menonton berita perniagaan saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM pada wawancara menerangkan pakej mereka dan bagaimana mereka memberi pinjaman dan dana amal kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan tahun ini. Oleh itu, saya mendengar dan menghubungi mereka dengan kenalan mereka di televisyen, saya memohon Rm 1.5 juta, pada kadar 1% dan pinjaman saya telah diluluskan dan saya mendapat pinjaman secepat mungkin. Saya mendapat pinjaman saya dan melabur lebih jauh ke hartanah suami saya. suami saya dari indonesia, banjir yang terjejas rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapat pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga.Jika anda ingin perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, anda bebas memohon sekarang dan dapatkan pinjaman anda .Mengingatkan diri anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah berputus asa. Semakin banyak anda jatuh, semakin kuat anda menjadi bangun. Jangan pernah menyerah tidak kira apa. Buat janji kepada impian anda seolah-olah anda berjanji kepada anak anda. Saya berharap anda lebih besar tahun. Mungkin allah memberkati mereka allah

    MOHON SEKARANG
    E-mail****aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp **** + 447723553516

    ReplyDelete
  2. Dan akhirnya pencarian pinjaman saya tercapai setelah urus niaga yang sangat berjaya dengan [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] Saya menyatakan ini kerana beberapa hari yang lalu saya memohon pinjaman berjumlah [RM4.7juta] untuk memperbesar perniagaan lembu saya di [Kelantan] pengembangan telah membawa mengenai kejayaan kewangan bagi saya keluarga saya dan juga pekerja saya, jadi saya merasakan kesaksian ini harus menjadi titik permulaan bagi sesiapa yang mahukan pinjaman yang sangat tulen untuk menyelesaikan sebarang keperluan kewangan dan juga beberapa jam yang lalu saya dengan senang hati memberitahu anda semua bahawa rakan saya yang bernama [Zikri] juga mendapat pinjaman berjumlah [RM420k] semuanya terima kasih kepada [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] setiap kali anda menghubungi mereka untuk pinjaman kemenangan selalu menjadi milik anda kerana mereka jujur ​​mereka boleh dipercayai dan yang paling penting jangan menipu pelanggan mereka sebagai urus niaga selalu dilakukan mengikut garis panduan Muslim yang tidak merangkumi menipu anda mempunyai kelebihan yang sangat besar untuk mengatasi cabaran kewangan anda dan juga anda boleh melabur dalam kesungguhan tetapi anda mesti menunjukkan bukti bahawa anda dapat membayar ansuran bulanan anda pada bila-bila masa mereka [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] telah datang untuk menjadikan Malaysia kewangan yang hebat dan sebaliknya, sila cepat sekarang dan hubungi mereka untuk mendapatkan pinjaman anda dengan segera .. kadar faedahnya sangat rendah dan selalu dikira pada kadar @ 1% jumlah terendah yang dapat diberikan serendah [RM30k] sementara maksimum selalu dalam [RM1Billion] asalkan anda mempunyai bukti bahawa anda boleh membayar ia kembali secara ansuran pada bila masa
    Berikut adalah maklumat hubungan

    Company:[DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY]
    e_mail::::[financialserviceauthority400@gmail.com]
    Blogspots:::[https://dubaifinancialserviceauthority.blogspot.com/]
    Websites:::[https://dubaifinancialserviceauthority.websites.co.in/]

    ReplyDelete